Archive for November, 2008

Descriere:

280 pag, Editie bilingva. Traducere din limba latina si tabel cronologic de Adrian Cotora. Nota introductiva si note de Alexander Baumgarten. Postfata si bibliografie de Ana Irimescu.

Redactat probabil la inceputul secolului al XIV-lea, in mediul scolasticii universitare de inspiratie franciscana, tratatul Despre primul principiu este o piatra de hotar intre filosofia medievala si modernitate. Folosind surse augustiniene si avicenniene, Duns Scotus stabileste un concept rational al fiintei divine, intemeiat pe libertate, vointa si infinitate. El proiecteaza astfel, implicit, un model al gindirii moderne in cadrul caruia infinitatea puterii, bunatatii si naturii divine a produs, in secolele urmatoare, omul care a asumat imitarea acestor atribute si edificarea propriei subiectivitati.

Editura Polirom,

Pret: 35 lei

Descriere:

176 pag, Editie bilingva. Editie ingrijita, traducere din latina si franceza veche, note si studiu de Anca Crivat.

Sursa fundamentala a gindirii simbolice europene, Fiziologul, redactat initial in limba greaca si tradus, adaptat si reelaborat in toate limbile de cultura ale Evului Mediu, a cunoscut o popularitate concurata doar de aceea a Bibliei. Imbinind stiinta pagina si exegeza alegorica promovata de teologia crestina a primelor secole, micul tratat reprezinta o referinta comuna pentru literatura si arta medievale, iar ecourile sale se regasesc in texte de naturi diferite, de la cele teologice la cele alchimice, de la tratatele de morala la poezia de dragoste. Volumul ofera prima traducere romaneasca a celei mai importante versiuni latine, Fiziologul latin B, care constituie, la rindul sau, una dintre cele mai frecventate surse ale unui gen iubit cu predilectie de publicul medieval de toate nivelurile: bestiarul. Intre multiplele avataruri ale acestuia din urma, Bestiarul iubirii, elaborat in prima jumatate a secolului al XIII-lea de catre Richard de Fournival, medic, teolog si poet de o mare deschidere intelectuala, prezinta extrem de interesanta particularitate de a reuni in acelasi text doua traditii cu un grad ridicat de codificare: indelungata traditie alegorico-moralizatoare a Fiziologului si aceea mai tinara a iubirii curtenesti.

Editura Polirom, 2008

Pret: 24 lei

Descriere:

232 pag, Editie bilingva. Traducere din limba latina de Simona Vucu. Nota introductiva, tabel cronologic si note de Claudiu Mesaros si Simona Vucu. Postfata de Claudiu Mesaros.

Volumul reuneste cele mai importante scrieri ale filosofului Abelard privind natura universaliilor, alaturi de textele fondatoare ale celebrei polemici medievale, apartinind lui Porfir, Boethius si Ioan din Salisbury. „Glosa «de la Milano»”, „Glosa de la Lunel” si fragmentul din cunoscuta Istoria nenorocirilor mele de Abelard redau nu doar o pozitie filosofica articulata si deschisa modernitatii, ci si un amplu spectacol al vietii intelectuale a secolului al XII-lea.

Cuprins: Porfir, Isagoga • Boethius, Comentarii la Isagoga lui Porfir (fragment) • Magistrul Pierre Abelard, Epistole • Magistrul Pierre Abelard, Logica „ingredientibus” • Magistrul Pierre Abelard, Logica „nostrorum petitioni” • Ioan din Salisbury, Metalogicon, II, 16-17

Editura Polirom, 2006

Pret: 30 lei

Descriere:

176 pag, Editie bilingva. Traducere din limba latina si note de Octavian Gordon si Bogdan Tataru-Cazaban.

Postfata de Anca Vasiliu. Prima aparitie in aceasta colectie, „Tratatele teologice”, redactate de consulul Boethius in secolul al VI-lea, reprezinta una dintre cele mai importante surse ale constituirii reflectiei asupra fiintei divine in mediul culturii medievale occidentale. Textele sintetizeaza probleme ale terminologiei gindirii crestine, polemici cu ereziile sfirsitului Antichitatii greco-latine si atesta efortul culturii latine de asimilare a terminologiei logicii aristotelice.

Editura Polirom, 2003

Pret: 20 lei

Descriere:

200 pag,Editia a II-a revazuta, bilingva

Traducere, studiu introductiv, note si comentarii, referinte bibliografice si tabel cronologic de Eugen Munteanu

Un veritabil breviar al metafizicii fiintei, cu un marcat caracter propedeutic, in care Toma fixeaza termenii centrali ai dezbaterii (esse, ens, essentia, substantia, accidens, materia, forma etc.) si isi precizeaza pozitia fata de “bibliografia” curenta a problemei (Aristotel, Avicenna, Averroes sau tratatul neoplatonizant Liber de causis). Rezultatul e nucleul perfect articulat al unei doctrine a fiintei, in raport cu care analizele ulterioare din marile opere sistematice Summa theologica si Summa contra Gentiles nu vor face decit sa adauge, sa detalieze si sa argumenteze.Opusculul lui Toma a servit in secolul care a urmat redactarii sale atit ca manual scolar, cit si ca model si inceput al unei intregi serii de lucrari similare.

Editura Polirom, 2008

Pret: 25 lei

Descriere:
640 pagini, Editie bilingva, ingrijita, traducere, tabel cronologic, note si postfata de Andrei Bereschi

De docta ignorantia, compusa in 1440 si centrata pe argumente strict teologice si matematice, se disociaza net de lucrarile clasice ale gindirii medievale. Modernitatea ei consta in a face mesajul religios mai accesibil omului si in celebrarea demnitatii umane, argumente care fac din autorul lor un precursor al Umanismului. Cartea intii a lucrarii are ca tema pe Dumnezeu ca maxim absolut, urmatoarele doua tratind despre univers si despre Christos ca sinteza a celor doua. Pentru Cusanus, Dumnezeu e mai presus de orice; de aceea, orice incercare de a-l gindi pe Dumnezeu sfirseste prin a face apel la formula socratica „a sti ca nu sti”, dovada de suprema intelepciune omeneasca, singura care, in incercarea de a-l intelege pe Dumnezeu, poate transforma ignoranta intr-una docta.

Editura Polirom, Colectia Biblioteca Medievala, 2008.

Pret: 47 lei

Acesta este modul de exprimare al unor amici, ce si-au propus sa adune stiri interesante din domenii actuale: Economie, IT, Dezvoltare profesionala, dar si tot ce este la zi.

Cand ai nevoie sa afli ce este nou in jurul tau, intra si comenteaza:

www.blogopinia.ro

Epoca medievala este legata in mintea celor mai multor dintre noi , de cavaleri in armuri stralucitoare, bancheturi luxoase, menestreli trubaduri, gata oricand sa cante in cuvinte mestesugite simtamintele stapanilor lor bogati, o vreme a reginilor si reginelor, a calugarilor si fetelor bisericesti, a dominitelor si nu in ultimul rand al …porumbeilor calatori.

In filme si in carti, epoca medievala este sinonima cu eroismul, distractia, si romantismul. In realitate, viata in epoca medievala a avut si alte aspecte. Epoca medievala se intinde incepand cu aproximativ secolul al V-lea, pana in sec XVI-lea in Europa, in special Europa Occidentala.

Acest site isi propune sa descopere alaturi de membrii comunitatii sale, toate aspectele vietii in acele vremuri (Dark ages), si sa exploreze cunostintele pastrate pana in zilele noastre din acele vremuri. Scopul acestui demers?

  • evadarea din cotidian intr-o lume feerica,pret de cateva minute
  • cunoasterea enigmelor epocii medievale
  • constientizarea realitatilor epocii medievale, atat bune cat si negative, pentru a nu repeta greselile istoriei

Bine ati venit in epoca medievala!

Sa purcedem:

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!