Archive for December, 2008

Una dintre formatile care au reusit sa creeze un nume pe scena muzicii distinct este Haggard. Ei , din punctul meu de vedere au reusit sa aduca ceea ce eu numesc “medieval atmosphere “, in plan contemporan. A trai medieval nu inseamna sa te imbraci in straie si sa tragi cu arcul, incercand sa recreezi atmosfera de mult apusa, ci inseamna sa primesti in viata ta actuala aspecte specifice medievalului de genul:

– sa percepi magia clipelor prezentului

– sa observi frumusetea naturaletii

– sa-ti hranesti sufletul si nu numai mintea, cu activitati in special de tip artistic

– sa creezi ca daca chiar iti doresti ceva , si cosmosul comploteaza la indeplinirea dorintei tale.

– sa mai crezi inca in imposibil

– sa stii ca a fi cavaler este un drept dar si un privilegiu, si nu o obligatie inutila in zilele noastre.

etc.

Pot continua, dar ideea era sa va dau o idee ce inteleg eu prin atmosfera medievala actuala.

Si acum sa ne introducem pentru un moment intr-o astfel de atmosfera (dupa umila mea parere):

06-haggard-herr_mannelig-phear1

Impresii concert muzica medievala:

Azi am participat la concertul de muzica medievala de la CCS , sustinut de Ovidiu Craciun pe care l-am promovat intr-un post anterior.

So, am sa va impart cateva din impresiile adunat la fata locului: S-a vrut a fi un spectacol conturat in jurul muzicii culte medievale, dar  a fost doar un exercitiu de studio la o ora de chitara; s-a vrut a fi o lectie culta despre originile muzicii, a fost doar o vaga impartasire de idei culturale intre amici; s-a vrut a fi totul impachetat intr-o nota amuzanta, a iesit totul invaluit in fum.

Surpriza creata de profesor, prin colaborarea cu invitatii este de laudat. Mai ales ca “pitica”, micutza eleva a profesorului care a inceput concertul a cantat cel mai curat si mai simplu (de admirat ). Cat despre cel de-al doilea invitat, la trompeta…apreciez incercarea si faptul ca e la inceput, in seara aceasta fiind debutul sau, dar….ieisrile spectatorilor anonimi din sala spun multe.

Pana la urma nu acuz o lipsa de talent sau vointa, ci mai degraba o proasta reprezentare a relatiei dintre spectator si artist: Spectatorii nu vin la “caterinca” la spectacol, ci vin sa audieze o muzica cantata corect, si daca se poate din suflet. Nu spun ca interpretii acestui spectacol nu ar fi pus suflet, ba din contra . se prea poate ca totul a luat o turnura proasta tocmai din cauza la prea mult suflet, incat au ajuns sa cante pentru ei, si nu pentru public.

Replicile usor comice si amicale, incercarile oprite si rewind date cand nu suna bine cantecul , parca nu-si aveau rostul , si au dat doar un aspect de repetitie acestui spectacol…

Si parca imi vine sa intreb : Pe cand spectacolul ala fain cu muzica culta medievala, ca acum e doar repetitia?

In alta ordine de idei , admit frumusetea intro-urilor cu fapte istorice despre muzica si incercarea didactica de a face schimb de experiente cu publicul. Chiar sincer cred ca m-as inscrie la cursuri de chitara cu profesorul, dar azi era concert , nu ora de clasa.

PS: Si apropo domnu profesor, oamenii nu erau multi pentru un concert cu astfel de repertoriu, caci oamenii sunt deschisi la minte sa incerce si altceva si mai mult sunt chiar dornic sa afle mai multe, ci erau prea insetati de a asculta sub orice forma acest gen de muzica incat au stat pana la sfarsit si au si aplaudat.

Unus Mundi (fan muzica medievala , dornica sa asculte mai mult)

In noptile geroase de iarna, cateva cuvinte soptite si un cantec pot incalzi atmosfera de la gura sobei. Intrarea in lumea povestilor spuse la gura sobei are un aer magic , feeric.

Magic Tales of Winternight va propune o astfel de atmosfera :

Mai multe piese de ascultat: http://www.youtube.com/watch?v=punrTXoc0kY

Elementele de recunoastere a familiei din care proveneau erau importante pentru a stabili relatii in epoca medievala, si ele putea fi: blazonul familiei, sigiliul folosit, emblema etc. Familiile din spatiul romanesc nu au fost ocolite de astfel de probleme.

Rudenia dintre corbul heraldic hunedorean şi acvila munteană este o altfel de problema de heraldica.

“Povestea porneşte de la prezenţa stemei Hunedoreştilor în biserica parohială a Braşovului , continuă apoi cu eroare de calibru, adică prin socotirea ei „în chip de înaltă favoare pentru cetatea căreia îi acordase şi alte privilegii”. Explicaţia este însă de o simplitate dezarmantă. Toţi regii maghiari erau patronii bisericilor parohiale ori mănăstirilor din spaţiul oraşelor libere regeşti. Comunitatea urbană era în poziţia de subpatron faţă de aceleaşi lăcaşuri. Deci nu era vorba despre nici un fel de favoare, ci de o banalitate pe care ar trebui să o regăsim de fiecare dată când, pe vremea vreunui cârmuitor, bisericile în cauză, ale oraşelor regale adică, îşi reînnoiau ornatele. Ne grăbim să arătăm că nu este foarte sigur dacă nu cumva relieful de la Braşov aparţine doar regelui hunedorean, nu predecesorului său patern, rămas doar în postura de înalt funcţionar.

Degradarea unei acvile (a lui Ioan de Hunedoara), în corb (la Matia Corvin) este principala idee a conţinutului materialului de la care am pornit. Deci, urmărind logica heraldistului, ar trebui să credem că „perfizi heraldişti” de curte l-au privat de mândrul rege umanist de un însemn mai demn şi mai nobil, pentru a continua să se afişeze cu o rudă a ciorii… Tot ceea ce urmează este o lungă, încâlcită, anistorică şi inutilă digresiune spre regăsirea unor pseudo-filiaţii heraldice, sufocată de note care sunt menite să inducă o lectură largă, presărată foarte ostentativ de note şi comentată în manieră personală.

Descrierea amănunţită a presupusei steme primare a lui Ioan de Hunedoara nu este, nici ea, întru-totul sigură; îndeosebi în ceea ce priveşte cromatica. Blazonul cu corb purtător de inel, folosit doar din timpurile în care a fost voievod şi guvernator, îl cunoaştem numai din variante monetare şi sculpturale (sigilografice şi lapice), care, niciuna, nu deţine cromatică

Read the rest of this entry »

Cu placere anuntam ca va avea loc o cantare cu cantec inlauntrul cetatii noastre, la care va invitam sa participati cu mic si mare :

Concert de muzica Medievala

” Repertoriul cuprinde piese de Peirol  (Franta sec. XII), Louis Venegas de Henestrosa (Spania sec XVI) si trubaduri anonimi (Anglia, si Spania sec XIII-XIV) transcrise cu migală în notaţia muzicală liniară a zilelor noastre.

“Protagonistul acestui concert este un muzician ale cărui mărturii muzicale sunt caracterizate de limpezimea şi generozitate cu care evocă cele mai importante elemente ale unei piese, lucruri care conduc către recitaluri pentru care, OVIDIU este şi a fost apreciat. Participant al Festivalului de Muzică Sacră, el s-a evidenţiat prin realele calităţi cu care a evocat “într-un foarte adecvat spirit ecumenic compoziţii aparţinând tradiţiilor spirituale catolice, bizantine şi musulmane”.
vă recomandăm un concert de gând, artă şi măiestrie cu un profesionist: OVIDIU CRĂCIUN “.

Cand si unde:  sala POD (etaj IV)  din Casa de Cultură a Studenţilor Bucureşti, JOI, 18 Dec, ora 20.00. 

Intrarea este liberă .

Spectacolul este prezentate in cadrul stagiunii “Europa si noi” 2008-2009. “

Cu drag si voiosie va instiintat al vostru gornic al cetatii.

 

Am intrat in contact de curand cu o formatie mai speciala:  au reusit sa faca reconversie profesionala pentru un om cu o ocupatie initial medievala 🙂 Glumesc de sigur:

Baietii de la Fratello Metallo si-au luat ca solist un calugar capucin, si uimitor solistul chiar se tine de treaba, ba mai mult versurile din rugaciuni, sau inserturile in latina sunt prezente si ele in versuri. Si tot prezente sunt si riffuri de chitara, voce modificata pentru stilul metal etc. Puteti sa va faceti o idee prin link:

02-venere

Ce mai, medievalul este prezent in lumea din jurul nostru , trebuie doar sa avem ochi sa-l distingem…

PS: Despre calitatea muzicala Fratello Metallo, nu as dori sa ma exprim pentru ca pana la urma gusturile sunt unice precum individul, deci astept parerile voastre.

Mitul lui Arthur este un pilon al literaturii medievale, si a ramas sursa de inspiratie pentru scriitorii contemporani, de aceea vom incepe aceasta discutie prin stabilirea unor repere istorice ale datarii legendei.

Repere istorice – privind mitul Arthur si cavalerii mesei rotunde

  • sec. V– popoarele germanice se stabilesc in insula Britanica, provincie antica romana. Galezii si bretonii se bat in conitnuare pe teritoriul europei de vest, dar nici un conducator nu reuseste sa uneaasca aceste triburi.
  • inceputul sec. VI- Arthur, sef al trupelor bretone, a avut victorii importante asupra saxonilor. galezii si bretoni s-au regrupat sub conducerea sa. Mii de bretoni traverseaza marea si se instaleaza in insula Britanica. Cea mai mare parte din insula Britanica intra in controlul popoarelor anglo-saxone.
  • 1066- ducele de Normandia Guillaume cucereste Anglia. Ultimul conducator anglo-saxon este omorat in batalia de la Hastings. Guillaume incurajeaza difuzarea legendei lui Arthur prin popor si al reintoarcerii sale, pentru a spori simpatia galezilor fata de anglo-saxoni.
  • sec. XII– Henri II Plantagenet , si succesorul sau Richard inima de Leu, utilizeaza legenda lui Arthur pentru a creste legitimitatea legendei.
  • 1170– Erec si Enide, primul roman scris de celebrul scriitor medieval Chretien de Troyes. Romanele sale ulterioare au dat literaturii universale legendele populare ale vremii.
  • 1469-1470– Thomas Malory scrie aventurile regelui Arthur, considerat ca sursa a scrierilor moderne pe aceasta tema. S-a inspirat din romanele engleza si franceze.

Sursa: adaptare dupa articol  Science et Avenir , septembre 2008.

Prin muzica noi intelegem orice creatie muzicala cu mesaj legat de mituri, fantezie, rituri, magie sau cu trimiteri explicite la epoca medievala, si suntem deschisi la sugestii de formartii sau artisti care credeti ca au ceva de spus.

In acest sens ne propunem sa aducem in cetatea noastra, diferite formatii pentru a ne incanta urechile si privirile.

Azi supunem spre atentia voastra un videoclip cu o atmosfera clasica, feerica, magica:

Formatie: Northern Kings

175 pag., Ed. Herald, anul de aparitie 2005.

Alchimia (Maestrul si marea Opera) prezinta pe larg istoria alchimiei si teoriile alchimice ale diferitilor maestri si se descriu diferite experimente cu caracter practic. In ultima parte sunt prezentate integral doua texte alchimice de mare importanta, Tratatul de Aur si Revelatiile lui Hermes, scrieri care au reprezentat o neincetata provocare pentru alchimistii moderni, si nu numai.

Alchimia este stiinta sau, mai curand, arta care a castigat de partea sa devotamentul constant al oamenilor de cultura si interesul popoarelor de pretutindeni, de-a lungul a sute si chiar mii de ani, caci inceputurile alchimiei se pierd, intr-adevar, in negura vremurilor. O astfel de stiinta inseamna mult mai mult decat aparentele nas­cociri ale unor batrani excentrici.

Pret: 20 lei

In epoca medievala, cartile erau destul de putin raspandite, si au cunoscut 2 perioade importante:

– inaintea inventarii tiparului: existau cartile copiate manual, abatiile si manastirile fiind centrul cultural al societatilor si mediul de propagare al invataturii.

– dupa inventarea tiparului cand au aparut cartile in numar mai mare.

Trebuie mentionat insa ca explozia cartile de masa , cu tiraj mare a venit secole mai tarziu, in perioada Iluminismului, si al Epocii moderne.

Referindu-ne insa la tematicile abordate de cartile scrise in acea perioada:

a) tematica filisofica, cu accente teologice mai mult, temele predilecte fiind: relatia omului cu Dumnezeu, iadul si raiul, bine si raul, pocainta omului, sufletul uman.

b) Tematica dogmatica: scrierile religioase, ce au servit pentru propagarea crestismului, atat la nivel laic cat si ecleziastic.

c) Tematica ezoterica, lucrari de initiere in sisteme de filosofie oculte, cu scop de a aduce in prim plan sisteme de referinta vechi, din Antichitate, sau pagane. In aceasta perioada au inflorit scrierile si aplicarea sistemelor de divinatie, magie, alchimie.

d) Tratate de specialitate: prelucrarea materialelor, medicina, tehnica.

e) Beletristica, cu toate tipurile de scrieri: poezii, romane, nuvele etc. Din aceste vremuri pastrandu-se scrieri importante din literatura universala.

Aceastea sunt marile teme abordate in literatura medievala, dupa care ne vom ghida si noi atunci cand va vom prezenta titluri de interes ce pot fi comandate chiar de pe site-ul nostru.

Impreuna ne propunem sa va punem la dispozitie informatiile si bibliografia suplimentara pe temele de interes pentru voi. De asemenea am dori sa reusim intotdeauna sa recomandam carti care sa raspunda curiozitatii voastre despre acele vremuri, si sa aduca un plus de cunostinte valoros. Pentru ca libraria virtuala de la sectiunea “Codex- Medium Aevum” , sa devina o resursa utila conform asteptarile voastre , amintitiva ca putem tine legatura prin intermediul opiniilor voastre exprimate prin commenturi sau prin mail la adresa noastra: office@medievaltime.ro .

Codex Medium Aevum- libraria medievala